Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MASS MEDIA FUNCTION FROM RESEARCHERS’ AND PUBLIC’S STANDPOINT: SOCIO-PSYCHOLOGICAL APPROACH

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2016-3-62-72

Abstract

Social and socio-psychological functions of mass media within the context of media consumption and media inclusion are discussed. The results of researching three groups of Russian society (journalists, teachers and students) demonstrate there is an idea about mass media shared by all groups. It has been shown that the key functions of traditional mass media as reflected in the three groups’ representations are informational and cultural-educational. The lack of educational programs and issues and abundance of low quality information has been revealed. Some differences in the three groups’ members’ representations have been detected.

About the Author

Tatiana Emelyanova
Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Белинская Е.П. Совладание с трудностями в эпоху новых информационных технологий: возможности и ограничения [Электронный ресурс] // Психологические исследования. 2014. Т. 7. № 38. С. 2. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 12.07.2016).

2. Богомолова Н.Н. Социальная психология печати, радио и телевидения. М., 1991. 125 с.

3. Емельянова Т.П. Конструирование социальных представлений в условиях трансформации российского общества. М., 2006. 400 с.

4. Емельянова Т.П. Социальные представления о стихийных бедствиях в России (на примере аномальной жары и ее последствий) // Психологические исследования проблем современного российского общества / под ред. А.Л. Журавлева, Е.А. Сергиенко. М., 2012. С. 15-31.

5. Емельянова Т.П. Факторы конструирования обыденных представлений о научных достижениях и новых технологиях в медицине: случай вспомогательных репродуктивных технологий // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 1. С. 25-35.

6. Емельянова Т.П., Дробышева Т.В. Конструирование социальных проблем в СМИ и в представлениях граждан (на примере бедности) [Электронный ресурс] // Психологические исследования. 2015. Т. 8. № 39. С. 1. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 10. 07. 2016).

7. Марцинковская Т.Д. Информационная социализация в изменяющемся информационном пространстве [Электронный ресурс] // Психологические исследования. 2012. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 10. 07. 2016).

8. Назаров М.М. Телевидение и интернет: типология российского медиапотребления // Социологические исследования. 2014. № 6. С. 116-126.

9. Солдатова Г.У, Нестик Т.А. Отношение к интернету среди интернет-пользователей: технофобы и технофилы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 1. С. 54-61.

10. Реутов Е.В., Тришина Т.В. Интернет-практики и информационные предпочтения населения // Социологические исследования. 2015. № 4. С. 140-148.

11. Тхостов А.Ш., Сурнов К.Г. Влияние современных технологий на развитие личности и формирование патологических форм адаптации: обратная сторона социализации // Психологический журнал. 2005. Т. 26. № 6. С. 16-24.

12. Якоба И.А. «Мягкая сила» в современной политике и дискурсивной технологии // Социологические исследования. 2014. № 12. С. 65-73.

13. Elaine Y. News Consumption across Multiple Media Platforms // Information, Communication & Society, 2011. 14:7, 998-1016.

14. Lahlou S. Social representations and social construction: the evolutionary perspective of installation theory // The Cambridge Handbook of Social Representations / Ed. by G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell, J. Valsiner. Cambridge: CUP, 2015. P. 193-209. 481 p.

15. Mabilon-Bonfils B. Mfconnaissance du politique, sciences sociales et reprйsentations sociales: le cas des violences scolaires // Dйviance et sociйtй. 2007, № 31(2), 173-197.

16. Mannoni P., Bonardi Ch. Terrorisme et mass media // Topic: revue freudienne. 2003 № 83 P. 55-72.

17. Moscovici S. La psychanalyse son image et son public. Paris: PUF. 1976. 506 p.

18. Nye J. S. Soft Power: The Means to Success in World Politics. New York, 2004. 208 p.

19. Wagner W. Vernacular Science Knowledge: Its Role in Everyday Life Communication // Public Understanding of Science, № 16/1, January 2007.


Review

Views: 95


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)