Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

REPRESENTATIONS OF POVERTY AND WEALTH AT DIFFERENT STAGES OF PRIMARY ECONOMIC SOCIALIZATION: CONTENTS AND FACTORS OF DEVELOPMENT

https://doi.org/10.18384/2310_7235_2016_3_49_61

Abstract

The article is devoted to the study of the representations of poverty and wealth at the stage of the primary economic socialization. It is shown that the development of the representations of poverty and wealth at different age stages is uneven. The content of the representations of poverty has a greater variability than the representations of wealth. The way children and teenagers understand poverty as a negative phenomenon indicate social relevance of poverty. The social and psychological factors of the development of poverty and wealth representations is analyzed.

About the Author

Tatiana V. Drobysheva
Institute of Psychology Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Горшков М.К., Тихонова Н.Е. Богатство и бедность в представлениях россиян // Социологические исследования. 2004. № 3 (239). С. 16-22.

2. Дробышева Т.В. Экономическая социализация личности: ценностный подход. М., 2013. 312 с.

3. Дробышева Т.В. Факторы и механизмы экономической социализации личности в группах работающих и неработающих пенсионеров // Наука. Культура. Общество. 2015. № 4. С. 115-129.

4. Дробышева Т.В. Детерминанты экономического сознания личности на этапе первичной экономической социализации: состояние проблемы исследования // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 2. С. 54-61. ISSN 2072-8514 I Вестник МГОУ. Серия: Психологические науки f 2016 / № 3

5. Емельянова Т.П. Конструирование социальных представлений в условиях трансформации российского общества. М., 2006. 400 с.

6. Емельянова Т.П., Дробышева Т.В. Структурно-функциональный подход к анализу социальных представлений о бедности на примере работников бюджетной сферы // Знание. Понимание. Умение. 2015. № 3. С. 250-263.

7. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М., 1984. 444 с.

8. Сергиенко Е.А., Таланова Н.Н., Лебедева Е.И. Телевизионная реклама и дети. М., 2013. 184 с.

9. Хащенко В.А., Шибанова Е.В. Представления о богатстве и бедности в различных социально-экономических условиях жизни: региональный аспект // Проблемы экономической психологии. В 2 т. М., 2005. Т. 2. С. 476-510.

10. Фернам А., Аргайл М. Деньги: Секреты психологии денег и финансового поведения. СПб., 2006. 352 с.

11. Brusdal R. Norwegian children’s descriptions of the consequences of poverty and wealth // Journal of Economic Psychology. 1990. V. 11 (4). P. 545-556.


Review

Views: 68


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)