Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

DETERMINANTS OF ECONOMIC CONSCIOUSNESS OF PERSON AT PRIMARY ECONOMIC SOCIALIZATION: STATE PROBLEM OF RESEARCH

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2016-2-54-61

Abstract

The state of the problem of determination of economic consciousness at the stage of the primary economic socialization have been analyzed. The differences in approach domestic and foreign researchers are examined. The feature of the present stage of research problem determination are defined. It is associated with the search of the multi-factors system contributing to economic consciousness of person. The analysis of manifestation by the identity of properties of the subject in understanding of economic events and objects is also perspective.

About the Author

Tatiana Valerevna Drobysheva
Федеральное государственное бюджетное учреждение науки Институт психологии РАН, Москва
Russian Federation


References

1. Дробышева Т.В. Динамика ценностных ориентаций личности в условиях раннего экономического образования. Дис.канд. психол. наук. М., 2002. 164 с.

2. Дробышева Т.В. К вопросу детерминации экономической социализации личности // Психология человека в современном мире. Т. 5: Личность и группа в условиях социальных изменений (материалы Всероссийской юбилейной научной конференции, посвященной 120-летию со дня рождения С.Л. Рубинштейна, 15-16 октября 2009 г.). М., 2009. С. 131-139.

3. Дробышева Т.В., Журавлев А.Л. Влияние экономического образования на ценностные ориентации личности младших школьников // Психология совместной жизнедеятельности малых групп и организаций. М., 2001. С. 95-120.

4. Дробышева Т.В., Журавлев А.Л. Методология исследования феноменов экономического сознания формирующейся личности (на примере представлений о бедном / богатом человеке) // Психология в экономике и управлении. 2009. № 2. С. 23-35.

5. Журавлев А.Л., Дробышева Т.В. Представления о бедном и богатом человеке как феномен экономического сознания формирующейся личности // Психологический журнал. 2011а. Т. 32 (5). С. 46-68.

6. Журавлев А.Л., Купрейченко А.Б. Экономическое самоопределение: теория и эмпирические исследования. М., 2007. 480 с.

7. Посыпанова О.С. Экономическая психология: психологические аспекты поведения потребителей. Калуга, 2012. 296 с.

8. Сергиенко Е.А., Таланова Н.Н., Лебедева Е.И. Телевизионная реклама и дети. М., 2013. 184 с.

9. Хащенко В.А. Психология экономического благополучия. М., 2012. 426 с.

10. Шайдакова Н.В. Социально-психологические аспекты демонстративного потребления старшеклассников и студентов. Дис.. канд. психол. наук. М., 2014. 195 с.


Review

Views: 64


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)