Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE ROLE OF THE OPERATIONAL COMPONENT OF REGULATORY EXPERIENCE IN THE DEVELOPMENT OF THE SUBJECTIVE ATTITUDE TO WORK AND PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION OF SENIOR PUPILS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2016-2-34-41

Abstract

This article presents the results of research of professional self-determination of senior pupils of secondary schools, as well as the characteristics of the operational component of regulatory experience. Examines the role of operational experience in the process of professional self-determination of students and the development of an author’s position in the labour (of subjectivity). Proved the crucial role of this component of regulatory experience in this aspect. Studied deposits of the operational component in professional self-determination of pupils of the senior classes, have an inclination for various professional spheres.

About the Authors

Alexey Osnitsky
Московская гуманитарно-техническая академия; Психологический институт Российской академии образования
Russian Federation


Svetlana Istomina
Шадринский государственный педагогический институт
Russian Federation


References

1. Бохорский Е.М. Развитие рефлексии как условие формирования у учащихся субъектного отношения к труду : автореф. дисс.. канд. психол. наук. М., 1991. 21 с.

2. Бякова Н.В. Опыт осознанной саморегуляции как условие успешности профессионального обучения : дисс.. канд. психол. наук. М., 2009. 190 с.

3. Воробьева М.В. Анализ сформированности умений саморегуляции деятельности в профконсультировании школьников : дисс.. канд. психол. наук. М., 1994. 147 с.

4. Истомина С.В. Влияние компонентов регуляторного опыта на профессиональное самоопределение старшеклассников // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия: Гуманитарные науки. 2007. № 3. Т. 13. С. 159-163

5. Истомина С.В. Роль регуляторного опыта в профессиональном самоопределении старшеклассников : дисс.. канд. психол. наук. М., 2009. 182 с.

6. Ле Тхи Хоа. Становление субъектного опыта учащихся СПТУ в процессе профессионального самоопределения : автореф. дисс.. канд. психол. наук. М., 1988. 20 с.

7. Моросанова В.И. Опросник «Стиль саморегуляции поведения» (ССПМ): руководство. М., 2004. 44 с.

8. Осницкий А.К. Психология самостоятельности. Методы исследования и диагностики. М.; Нальчик, 1996. 125 с.

9. Осницкий А.К. Структура, содержание и функции регуляторного опыта человека : дисс.. д-ра психол. наук. М., 2000. 370 с.

10. Осницкий А.К., Бякова Н.В., Истомина С.В. Исследование развития осознанной саморегуляции в период выбора и освоения профессии [Электронный ресурс] // Психологические исследования. 2012. № 2(22). С. 11. URL: http://www.psystudy.ru/index. php/num/2012n2-22/649-osnitsky22.html (дата обращения: 09.03.2016)

11. Фридман Л.М. и др. Изучение личности учащегося и ученических коллективов / Л. М. Фридман, Т. А. Пушкина, И. Я. Каплунович. М., 1988. 207 с.


Review

Views: 98


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)