Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE INTERRELATION OF CHILD-PARENT RELATIONS AND COPING STRATEGIES OF OLDER ADOLESCENTS FROM DIFFERENT TYPES OF FAMILIES

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-2-96-110

Abstract

Aim. To study the stress-filled life of older adolescents, as well as to determine the interrelation of child-parent relationships with the ways of coping with the stress of older adolescents from full and incomplete families Methodology. The authors analyzed the empirical data obtained on the basis of a secondary school in Moscow in 2019. The study examined the stress-filled life of adolescents, i.e. the number of events that children described as stressful. Copings and family education styles of older adolescents from full and incomplete families were analyzed. The influence of the family education style on coping of adolescents from different types of families was determined using multiple regression analysis Results. It is empirically revealed that adolescents’ life is filled with stress and the stresses of children from full and single-parent families differ in the estimates of emotional discomfort. It is shown that the influence of the style of child-parent relations on the coping strategies of adolescents is different in full and incomplete (maternal) families. The same style of child-parent relationships can be a predictor of different coping strategies of a teenager, depending on the type of family. The links between parenting styles and coping strategies of adolescent girls are more diverse than those of boys. Research Implications. The results of the study will help determine the areas of work with families of different types to correct child-parent relations and related non-constructive coping strategies of adolescents.

About the Authors

O. I. Ivanova
Moscow Region State University
Russian Federation


O. R. Busarova
Moscow State University of Psychology and Education
Russian Federation


References

1. Водопьянова Н. Е. Психодиагностика стресса. СПб., 2009. 336 с.

2. Гребенников И. В. Основы семейной жизни: учебное пособие. М., 1991. 158 с.

3. Дружинина Ю. А. Особенности совладающего поведения в подростковом возрасте // Омский научный вестник. 2012. № 5 (112). С. 172-176.

4. Дубинина А. С. Особенности копинг-стратегий у детей подросткового возраста // Молодой учёный. 2019. № 14 (252). С. 60-63.

5. Иванова О. И. Особенности копинг-стратегий старших подростков из неполных семей: автореферат выпускной квалификационной работы : Магистерская диссертация. М., 2019. 14 с. URL: http://www.psychlib.ru/inc/absid.php?absid=384171 (дата обращения: 20. 02. 2021).

6. Иванова О. И., Бусарова О. Р. Особенности копинг-стратегий старших подростков из неполных семей // Психология и право. 2020. Т. 10. № 1. С. 103-115. DOI:10.17759/psylaw.2020100109

7. Колпакова Л. А. Насилие в семье: виктимологический аспект, дифференциация ответственности и вопросы законодательной техники: дис.. канд. юрид. наук. Ярославль, 2007. 268 с.

8. Комарова А. В., Цап В. Б. Копинг-стратегии подростков в полных и неполных семьях // Психология стресса и совладающего поведения: вызовы, ресурсы, благополучие. Кострома, 26-28 сентября 2019 г. Кострома, 2019. С. 346-351.

9. Куликова Т. И., Шалагинова К. С. Совладающее поведение как фактор успешной адаптации подростков из неполных семей в социуме // Научный потенциал. 2020. № 1 (28). С. 44-46.

10. Никольская И. М. Психологическая защита у детей. СПб., 2006. 352 с.

11. Овсянникова Е. А., Ткаченко Н. С. Влияние детско-родительских отношений на выбор подростками копинг-стратегий // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2014. № 26 (197). С. 162-168.

12. Практикум по психологии жизненных ситуаций: учебное пособие / под ред. Е. Ю. Коржовой. СПб., 2016. 268 с.

13. Сапоровская М. В. Межпоколенное наследие совладающего поведения в семье // Психология совладающего поведения: Материалы междунар. научн.-практ. конференции. Кострома, 16-18 мая 2007 г. Кострома, 2007. С. 409-411.

14. Сапоровская М. В. Стрессы межпоколенного взаимодействия: развод как предиктор защитного и совладающего поведения подростков // Психологическая наука и образование. 2013. № 1. С. 65-72.

15. Сирота Н. А. Копинг-поведение в подростковом возрасте и профилактика его аддиктивного варианта // Аддиктивное поведение: профилактика и реабилитация: материалы всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Москва, 22-23 апреля 2011 г. М., 2011. С. 40-45.

16. Сирота Н. А. Копинг-поведение в подростковом возрасте: дис. … доктора мед. наук. СПб., 1994. 283 с.

17. Соловьев Н. Брак и семья сегодня. Вильнюс, 1977. 256 с.

18. Станибула С. А. Копинг-стратегии: развитие в онтогенезе // Развитие личности. 2017. № 3. С. 195-204.

19. Фельдштейн Д. И. Мир детства в современном мире (проблемы и задачи исследования). М., 2013. 335 с.

20. Фигдор Г. Дети разведенных родителей: между травмой и надеждой. М., 1995. 376 с.

21. Фурманов И. А., Аладьин А. А., Фурманова Н. В. Психологическая работа с детьми, лишенными родительского попечительства: Книга для психологов. Минск, 1999. 224 с.

22. Целуйко В. М. Психология неблагополучной семьи: Книга для педагогов и родителей. М., 2004. 272 с.

23. Эйдемиллер Э. В. Психология и психотерапия семьи. СПб., 2008. 672 с.

24. Якушенко Е. Г. Клинико-психологические особенности подростков разведенных родителей: автореф. дис… канд. психол. наук. СПб., 2008. 24 с.

25. Borecka-Biernat D. Adolescents in the Face of a Social Conflict Situation. The Analysis of Determinants of Destructive Coping Strategies // Przegląd Badań Edukacyjnych, 2018. Vol. 2. № 27. Pp. 5-31.

26. Hobfoll S. H. The Eco logy of Stress. New York, 1988. 360 p.

27. Simpson D. et al. The role of coping strategies in understanding the relationship between parental support and psychological outcomes in anxious youth // Child and Adolescent Social Work Journal. 2018. Vol. 35. № 4. Pp. 407-421.

28. Tur-Porcar A. M., Domйnech A., Mestre V. Family linkages and social inclusion. Predictors of prosocial behavior in childhood // Anales de psicologнa. 2018. Vol. 34. № 2. Pp. 340.


Review

Views: 345


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)