Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

DIAGNOSTICS OF COMMUNICATIVE AND ACTIVITY COMPONENT OF UNIVERSITY TEACHERS’ PSYCHOLOGICAL CULTURE

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2015-4-54-61

Abstract

The article discusses the issue of changing the requirements to the conceptual parameters of the psychological culture of a technical university teacher. The author focuses on the study of professional communicative activities in the structure of a university teacher’s psychological culture. The communicative and analytical actions, as well as the diagnostic and projective ones are characterized in the structure of the studied phenomenon. The methodology of assessing the diagnostic results of the communicative-activity components index and its interpretation is developed and approved.

About the Author

N. . Smakovskaya
Nizhny Novgorod State Technical University n.a. R.E. Alekseev
Russian Federation


References

1. Зинченко В.П. Психологическая педагогика. Самара, 1998. 216 с.

2. Леонтьев Д.А., Ханина И.Б. К проблеме общения в работах А.А. Леонтьева // Культурно-историческая психология. 2011. № 1. С. 20-27.

3. Митина Л.М. Смысл жизни как рефлексивный ресурс личностно-профессионального развития педагога // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 3. С. 81-89.

4. Смаковская Н.И. Изучение психологической культуры преподавателя технического вуза на основе анализа аудиторного занятия // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2014. Вып. 23. № 20 (191). С. 87-90. ISSN 2072-8514 I Вестник МГОУ. Серия: Психологические науки I 2015 / № 4

5. Современные образовательные технологии: учеб. пособие / коллектив авторов; под ред. Н.В. Бордовской. 3-е изд., стер. М., 2013. 432 с.

6. Сорокина Т.М. Развитие профессиональной компетенции будущих учителей начальной школы. Н. Новгород, 2002. 169 с.


Review

Views: 65


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)