Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

METHODOLOGY AND PROCEDURES OF STUDYING PSYCHOLOGICAL FEATURES OF TEACHING ADULTS A FOREIGN LANGUAGE

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2015-4-46-53

Abstract

The theoretical-methodological analysis of the problem of teaching adults a foreign language is presented in the article. The necessity of taking into account the features of the motivational and meaning sphere of adult students’ personality is substantiated. Such psychological characteristics as the personal meanings of training, motives of activity, valuable orientations comprising the motivational and meaning sphere of an adult’s personality give to the educational activity certain orientation, selectivity, force, dynamics and stipulate success in mastering a foreign language.

About the Author

E. . Gustova
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Асмолов А.Г. Психология личности. М., 1990. 367 с.

2. Густова Е.А., Шевцов А.С. Теоретические аспекты исследования психологических особенностей обучения взрослых иностранному языку // Особенности исследований в психологической, педагогической практике и социальной работе: сб. материалов науч.-практ. конф. IX Левитовские чтения. 23-24 апреля 2014 г. / Редкол.: Т.Н. Мельников, И.Е. Жмурин, В.В. Кузовкин [и др.]. М., 2014. С. 102-105.

3. Калугин А.Ю. Соотношение понятий при изучении ценностно-смысловой и мотивационно-потребностной сфер личности // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Сер. № 1. Психологические и педагогические науки. Вып. 1/2014: электронный научный журнал URL: [Электронный ресурс] / ред. кол.: Е.А. Силина (отв. ред.), А.А. Волочков, Д.С. Корниенко, Т.В. Евтух (отв. секретарь); Перм. Гос. гуманит.-пед. ун-т. Пермь, 2014. С. 17-24.

4. Леонтьев А.Н. Философия психологии: Из научного наследия / Под ред. А.А. Леонтьева, Д.А. Леонтьева. М., 1994. 228 с.

5. Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М., 2003. 487 с.

6. Матухин Д.Л. Психолого-возрастные особенности и основные психологические функции взрослых обучающихся // Вестник Томского государственного университета. 2008. № 308. С. 159-162.

7. Олпорт Г. Становление личности: избранные труды. М., 2002. 462 с.

8. Салихова Н.Р. Типы смыслообразования в контексте личностных ценностей / Казанский государственный университет им. В.И. Ульянова-Ленина. Казань, 2005. 128 с.

9. Серый А.В. Психологические механизмы функционирования системы личностных смыслов: монография. Кемерово, 2002. 186 с.

10. Шакуров Р.Х. Психология смыслов: теория преодоления // Вопросы психологии. 2003. № 5. С. 18-33.

11. Ялом И. Экзистенциальная психотерапия / Пер. с англ. Т.С. Драбкиной. М., 1999. 576 с.

12. Яницкий М.С., Серый А.В. Основные методологические подходы к изучению ценностно-смысловой сферы личности // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2012. № 19-1. С. 82-97.


Review

Views: 67


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)