Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SPECIFICS OF STUDENTS’ ACADEMIC SUCCESS AND INNOVATIVENESS MANIFESTATION

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2015-3-92-98

Abstract

The article provides a thorough analysis of the term “academic success” in contemporary psychological and pedagogical studies. Academic success is regarded not only as an academic activity result, but as a formal indicator of personal and professional qualities’ manifestation as well. The authors surmise the existence of some connections and differences between innovativeness and academic success manifestations. The empirical data derived from the study involving students specializing in philology and engineering provide the basis for the introduction of new psychological and pedagogical training technologies in higher education institutions.

About the Authors

O. . Mikhailova
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


Yu. . Tokatlygil
Peoples’ Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Гордеева Т.О., Леонтьев Д.А., Осин Е.Н. Вклад личностного потенциала в академические достижения // Личностный потенциал: структура и диагностика / под ред. Д.А. Леонтьева. М., 2011. C. 642-668.

2. Залесова Н.В. К вопросу о формировании академической успешности студентов // Вестник Шадринского государственного педагогического института. 2014. № 2 (22). С. 34-39.

3. Лебедева Н.М., Татарко А.Н. Методика исследования отношения личности к инновациям // Альманах современной науки и образования. 2009. № 4-2. С. 89-96.

4. Михайлова О.Б. Виды активности как детерминанты развития инновационного потенциала личности // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2012. № 4. С. 35-43.

5. Михайлова О.Б. Инновационность личности: гендерные и индивидуально-типологические характеристики. Монография. М., 2014. 168 с.

6. Михайлова О.Б. Роль гражданской и профессиональной идентичности в становлении инновационного потенциала личности // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2013. № 4. С. 22-25.

7. Михайлова О.Б. Структура инновационного потенциала личности // Вестник Новосибирского государственного университета. Вып. 1., 2012. Т. 6. С. 26-32.

8. Шабалина М.Р. Педагогические условия повышения академической успешности студентов : дисс.. канд. пед. наук. М., 2009. 229 с.


Review

Views: 148


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)