Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SPECIFIC FEATURES OF EMOTIONAL STATES OF ANXIETY CHANGE OF PRESCHOOL CHILDREN BROUGHT UP IN A FAMILY, IN AN ORPHANAGE AND CHILDREN’S VILLAGE BY ART THERAPY METHOD

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2015-3-85-91

Abstract

The article discusses a new aspect of children’s anxiety - its dependency on the level of social perception formation of preschool children who are brought up: in the family, in an orphanage and in children’s village. The level of manifestations of anxiety symptoms due to different conditions of upbringing is revealed. The interrelation of the state of anxiety with the level of preschool children’s ability to recognize emotional states, in case they have different conditions of upbringing, is presented. The specific features of anxiety state change of preschool children who are brought up in a family, in the orphanage and children’s village is given. The changes are due to the use of art therapy method.

About the Author

I. . Kalish
Moscow City Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Александер Ф., Селестник Ш. Человек и его душа: Познание и врачевание от древности и до наших дней / М., 1995. 604 с.

2. Богатырева М.Б. Семейное консультирование и игра как средства снижения высокого уровня тревожности у детей 5-6 лет // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2013. № 1. С. 19-23

3. Большой психологический словарь / Под ред. Б.Г. Мещерякова, В.П. Зинченко. М., 2005. 672 с.

4. Левитов Н.Д. Психическое состояние беспокойства, тревоги // Вопросы психологии. 1969. № 1. С. 20-41.

5. Лейбин В.М. Психоанализ и философия неофрейдизма. М., 1077. 246 с.

6. Ласая Е. Тревога в пространстве отношений // Журнал практического психолога. 2008. № 3. С. 95-100.

7. Макшанцева Л.В. Диагностика и профилактика тревожности у дошкольников в условиях образовательного учреждения : монография. М., 2011. 160 с.

8. Новикова Е.В., Кочубей Б.И. Эмоциональная устойчивость школьника / М., 1998. 96 с.

9. Прихожан А.М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. Воронеж, 2000. 304 с.

10. Салливен Г.С. Интерперсональная теория в психиатрии. М., 1999. 352 с.

11. Хорни К. Собрание сочинений в 3-х тт. Т. 2. М., 1997. С. 27-29.


Review

Views: 64


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)