Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE RELATIONSHIP OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL ADAPTATION OF STUDENTS WITH THEIR LEVEL OF RESPONSIBILITY AND PERSONAL AUTONOMY

Abstract

The article describes the results of the research of student’s level of personal autonomy and responsibility. The author substantiates the relevance of these characteristics investigation. It is stated that the development of personal autonomy and responsibility is significant for the development of a mature, socially and psychologically adapted personality. In the research the connections between social and psychological adaptation and the characteristics of students’ personal responsibility and autonomy were followed. A deeper understanding of the structure and connections between these characteristics can serve as a basis for creating the program of students’ personal autonomy and responsibility development.

About the Author

V. . Balashov
Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Бех В.П. Социальный организм учебной формы: теоретические и практические аспекты // Культурологічний вісник Нижньої наддніпрянщини. вип. 2. К. 1995. С. 88-97.

2. Буровихина И.А., Леонтьев Д.А., Осин Е.Н. Паттерны саморегуляции и психологическое благополучие в подростковом возрасте // Личностный ресурс субъекта труда в изменяющейся России: материалы II Междунар. науч.-практ. конф. Ч. 2: Симпозиум «Субъект и личность в психологии саморегуляции». Кисловодск; Ставрополь, 2009. С. 266-271.

3. Гапонова С.А. Возрастная психология. - Н. Новгород, 1999. 176 с.

4. Густова Е.А. Динамика становления личностно-профессиональной компетентности студентов вуза, будущих социальных работников // Вестник Московского Государственного Областного Университета. Серия «Психологические науки». 2012. № 2. С. 73-79.

5. Дергачева О.Е. Личностная автономия как предмет психологического исследования : дис.. канд. психол. наук. М., 2005. 162 с.

6. Орлова Е.А., Карпова Е.А. Проблема определения понятия адаптивности студентов вуза к современному рынку труда // Вестник МГОУ. Серия Психологические науки. 2012. № 2. С. 7-11.

7. Прядеин В.П. Половозрастные особенности ответственности личности. Екатеринбург, 1998. 291 с.

8. Практикум по психологии менеджмента и профессиональной деятельности: учеб. пособие / Под ред. Г.С. Никифорова, М.А. Дмитриевой, В.М. Снеткова. СПб., 2003. С. 190-208.

9. Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М. 2002. С. 193-197.

10. Франкл В. Человек в поисках смысла: Сборник: пер. с англ. и нем. / Общ. ред. Л.Я. Гозмана и Д.А. Леонтьева; вст. ст. Д.А. Леонтьева. М., 1990. 368 с.


Review

Views: 76


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)