Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MOTIVATION AS A DETERMINANT OF PERSONAL-PROFESSIONAL QUALITIES OF SPECIALISTS WITH PEDAGOGICAL EDUCATION UNDERGOING PROFESSIONAL RETRAINING IN A REMOTE FORM

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-1-117-126

Abstract

Aim. To determine the features of students’ motivation, undergoing the remote form of vocational training in pedagogy, as determination of personal and professional qualities. Methodology. During the work on the article a theoretical analysis of the latest research in the field of motivation and personal and professional qualities was carried out. Methods of questioning, testing, generalization, and interpretation of data were used in the study. Methods of mathematical statistics. Results. According to the results of the study, personal and professional qualities were identified and their specifics were described, as well as the motivational aspect of students undergoing professional retraining for a pedagogical speciality, but when they already have pedagogical education. Research implications. The results of the study contribute to the theory of labor psychology, expand the understanding of the motivation of specialists with pedagogical education seeking additional education. The results are significant in the practice of professional retraining when creating educational courses and programs.

About the Authors

S. K. Khaidov
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


M. A. Basin
Autonomous non-profit organization of additional professional education “National Research Institute of Additional Education and Professional Training”
Russian Federation


References

1. Астапенко Е. В. Анализ личностных, профессиональных качеств школьного учителя в стандартах преподавания США // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2011. № 1. С. 113-120.

2. Бусько И. В. Мотивация достижений как фактор эффективности непрерывного образования // Перспективы развития высшей школы: сборник трудов ХI Международной научно-методической конференции. Гродно, 2018. С. 133-136.

3. Жарких Н. Г., Костыря С. С. Профессиональное развитие педагога в отечественных и зарубежных исследованиях // Учёные записки Орловского государственного университета. 2018. № 3 (80). С. 250-257.

4. Кожевина А. П., Дубровина С. В. Мотивация профессиональной деятельности педагогов общеобразовательных организаций // Общество: социология, психология, педагогика. 2018. № 5 (49). С. 39-43.

5. Краева М. Ю. Особенности направленности личности педагогических работников с разными стратегиями самоутверждения // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2018. № 1. С. 73-83. DOI: 10.18384/2310-7235-2018-1-73-83.

6. Малаева К. В. Профессиональные и личные качества учителя ОБЖ // География и безопасность жизнедеятельности - традиции и инновации в педагогическом образовании: материалы Всероссийской конференции с международным участием, посвящённой 110-летию Педагогического института ИГУ. Иркутск, 2019. С. 179-181.

7. Мартюшев С. В. Смысложизненные ориентации и мотивация достижения успеха в учёбе у студентов очной формы обучения // Международный студенческий вестник. 2020. № 1. С. 20-23.

8. Панасенкова М. М. Формирование профессиональных компетенций учителя в системе дополнительного профессионального образования // Инновационная наука. 2019. № 12. С. 178-182.

9. Сяо Ш., Цзинь Г. Профессиональные качества учителя музыки // Человек. Социум. Общество. 2019. № 3. С. 9-12.

10. Филатова Е. С. Личностные качества учителя иностранного языка // Актуальные проблемы современной науки: материалы международной (заочной) научно-практической конференции / под общ. ред. А. И. Вострецова. Нефтекамск, 2020. С. 650-656.

11. Шайденкова Н. А., Кипурова С. Н. Анализ современного состояния исследований проблемы профессиональной деятельности учителя // Вопросы педагогики. 2019. № 10-2. С. 225-232.

12. Щепетнов Б. А. Профессиональные качества учителя иностранного языка // Наука и образование сегодня. 2020. № 5 (52). С. 56-58.

13. Bonk C., Graham C. R. The Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs, 2005. 624 р.

14. Blended Learning Today: Designing in the New Learning Architecture. The Oxford Group [Электронный ресурс] [2014]. URL: http://ww3v.oxford-group.com/pdf/blendedlearningtoday- 2014.pdf. (дата обращения: 16.08.2019).


Review

Views: 102


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)