Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

RELATIONSHIP BETWEEN MEDICAL PROFESSIONALS’ EMOTIONAL INTELLIGENCE AND COPING BEHAVIOR

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-1-63-73

Abstract

Aim. To study the nature of relationship between emotional intelligence and overcoming behavior of medical professionals. Methodology. The EmIn questionnaire by D.V. Lucin was used in the research to measure the emotional intelligence (EI), as well as the “Methods of Coping Behaviour” questionnaire, the CISS test for stress coping-behaviour diagnostics and the viability test by S. Maddy. Results. The research results showed that doctors with rather high emotional general intelligence have more distinctly marked coping-strategies of self-control and accepting responsibility. Thus, they will have higher level of viability. And doctors with rather low emotional general intelligence have distinctly marked coping-strategies of distancing, search of social support and escapism. Their viability level is low. Research implications. The research results can be used as the basis for developing recommendations on making medical workers’ coping-strategies more optimal.

About the Authors

Y. L. Grebennikova
Moscow Region State University
Russian Federation


E. A. Orlova
Moscow Region State University; The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Васильева Н. Г. Взаимосвязь особенностей эмоционального интеллекта и синдрома выгорания у врачей: дис. … канд. психол. наук. СПб., 2016. 203 с.

2. Вильдгрубе С. А. Синдром эмоционального выгорания медицинских сестер в условиях травматического стресса военного времени // Журнал психиатрии и медицинской психологии. 2017. № 2 (38). С. 68-72.

3. Гребенников Ю. Л. Психологические механизмы обеспечения надежности субъекта деятельности в условиях социальной энтропии современного российского общества // Актуальные проблемы теории и практики психологических, психолого-педагогических и педагогических исследований: сборник трудов Международной научно-практической конференции «XV Левитовские чтения», 15-16 апреля 2020 г. М., 2020. С. 76-81.

4. Ибрагимова Л. А. К проблеме эмоциональной регуляции среднего медицинского персонала // Вестник Нижневартовского государственного университета. 2018. № 2. С. 27-33.

5. Казаков Ю. Н., Чеснокова М. Л. Взаимосвязь личностных характеристик с профессиональным выгоранием работников медицинских учреждений. М., 2019. 78 с.

6. Караулова С. Н. Взаимосвязь эмоционального интеллекта и жизнестойкости как личностных ресурсов преодоления эмоционального выгорания у инструкторов по фитнесу // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60-2. С. 419-422.

7. Киселева Т. С. Эмоциональный интеллект как жизненный ресурс и его развитие у взрослых: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2015. 27 с.

8. Клейберг Ю. А., Орлова Е. А., Орлова Ю. Л. Копинг-стратегии родителей подростков-правонарушителей. Тула, 2014. 182 с.

9. Одинцова М. А. Психология жертвы. Сказкотерапия для взрослых. Самара, 2015. 240 с.

10. Орлова Е. А. Психолого-акмеологические технологии в подготовке профессионала: сущность и специфика // Актуальные проблемы теории и практики психологических, психолого-педагогических и педагогических исследований: сборник трудов Международной научно-практической конференции «XV Левитовские чтения», 15-16 апреля 2020 г. М., 2020. С. 104-109.

11. Орлова Е. А., Карпова Е. А. Теоретические подходы к проблеме формирования адаптивности личности студентов вуза к рынку труда в условиях неопределенности // Социальная психология труда: между неопределенностью и прозрачностью: монография / под общ. ред. проф. А. В. Булгакова, Е. А. Орловой. М., 2019. С. 146-158.

12. Фишер Р. Эмоциональный интеллект в переговорах. М., 2015. 247 с.

13. Хлевная Е. А. Роль эмоционального интеллекта в эффективности деятельности (на примере руководителей): автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2012. 28 с.

14. Bar-On R. Emotional Intelligence Inventory (EQ-i): тechnical Manual. Toronto, Canada, 2016. 122 p.

15. Salovey P., Mayer J. D. Emotional intelligence // Imagination, Cognition and Personality. 2015. V. 9. P. 185-211.


Review

Views: 260


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)