Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SUBGECTIVE WORLDS IN SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL SUPPORT FOR THE STUDENTS WITH DISABILITIES

Abstract

The article presents the results of a research
on the subjective worlds of disabled people. It uncovers the
basic patterns of subjective world development and identifies
the role of transcommunication in this process. It also
describes the typology of subjective worlds of disabled and
healthy people. The author emphasises the importance of
studying the subjective worlds of disabled people by practising
psychologists and social workers. This knowledge may be
applicable in the course of social and psychological support
for vocational education students with limited possibilities.

About the Author

М. Шульмин
Томский государственный университет систем управления и радиоэлектроники
Russian Federation


References

1. Асмолов А.Г. Культурно-историческая теория и конструирование миров. М. - Воронеж, 1996. 322 с.

2. Гипсон Дж. Экологический подход к зрительно- му восприятию: Пер. с англ. / Общая редакция и вступительная статья А.Д. Логвиненко. М., 1988. 464 с.

3. Знаков В.В. Понимание субъектом мира как проблема психологии человеческого бытия // Проблема субъекта в психологической науке; Под ред. А.В. Брушлинского, М.И. Воловико- вой, В.Н. Дружинина. М., 2000. 409 с.

4. Кабрин В.И. Коммуникативный мир и транс- коммуникативный потенциал жизни личности: теория, методы исследования. М., 2005. 248 с.

5. Кабрин В.И. Транскоммуникативная холодина- мика психологического универсума личности (стресс-трансформация) // Вестник ТГУ, 2000. № 2. С. 21-29.

6. Крысько В.Г. Психология и педагогика: Схемы и комментарии. М., 2001. 368 с.

7. Леонтьев А.Н. Образ мира. Избранные психо- логические произведения: в 2 т. М., 1983. Т. 1. 392 с.

8. Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика смысловой реальности. М., 1999. 252 с.

9. Шульмин М.П. Субъективный мир инвалидов: Научно-методическое пособие. Томск, 2008. 33 с.


Review

Views: 38


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)