Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE ANALYSIS OF EDUCATIONAL PROGRAMMES IN FINE ARTS ACTIVITIES

Abstract

The study of the formation of the sense presentations
about colour and shape in three groups of children
under school age, taught on different programmes, shows
unequal dynamics of their development. The carried out research
comes to the conclusion that the mentioned above
presentations are formed most successfully in the result of
fine arts activities of pupils. The given analysis of numerous
scientists who wrote about fine art activities showed, that
there is no a motivational component in the most part of them;
the programmes do not consider the organization of pupils
activity, his cognitive activity; there is no a detailed scheme of
an approximate plan of the activity in these programmes.

About the Author

Татьяна Киселева
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Ананьев Б.Г., Рыбалко Е.Ф. Особенности восприятия пространства у детей. - М.: Просвеще- ние, 1964. - 304 с.

2. Венгер Л.А. Овладение опосредствованным решением познавательных задач и развитие когнитивных способностей ребёнка // Вопросы психологии, 1983. - № 2. - С. 43 - 50.

3. Гальперин П.Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий / В сб.: Исследование мышления в советской психологии / Отв. ред. Е.В. Шорохова. - М., 1966.- С. 236-277.

4. Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении. - М., 1972. - 424 с.

5. Запорожец А.В. Избранные психологические труды: В 2-х т. Т. 1. Психическое развитие ребёнка. - М.: Педагогика, 1986. - 320 с.

6. Зинченко В.П. Продуктивное восприятие. - Вопросы психологии, 1971. - № 6. - С. 27-42.

7. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. - М., 1977. - 304 с.

8. Резванцева М.О. Исследование функционально- смысловых характеристик начальных геометрических понятий у детей. - М.: Изд. МГОУ, 2008. - 290 с.

9. Соколов Е.Н., Измайлов Ч.А. Цветовое зрение. - М.: МГУ, 1984. - 206 c.


Review

Views: 45


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)