Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE TENDENCY TO MANIPULATE, SELF-UNDERSTANDING AND UNDERSTANDING OTHER PEOPLE AT THE AGE OF YOUTH

Abstract

Self-understanding and understanding
the others, typical for young people
who have a tendency to manipulate, are presented
in the given article. It is shown that
people tend to manipulate, feel difficulties in
understanding not only other people but also
themselves. Theirs understanding is superficial,
neutral and rational.

About the Author

Лилия Орлова
Челябинский государственный педагогический университет
Russian Federation


References

1. Абульханова-Славская К.А. Личностный ас- пект проблемы общения / Проблема общения в психологии /Отв.ред. Б.Ф. Ломов. М., 1981. С. 229.

2. Берн Э. Люди, которые играют в игры. Игры, в которые играют люди. М., 2006. С. 334.

3. Бодалев А.А. Личность и общение. М., 1983. 272 с.

4. Большунова Н.Я. Условия и средства развития субъектности: дис.  док. психол. наук. Ново- сибирск, 2007. С.57.

5. Братченко С.Л. Верим ли мы в ребёнка? Лич- ностный рост с позиций гуманистической пси- хологии. Журнал практического психолога. 1998. №1. С.19-30.

6. Гадамер Г.Г. Истина и метод: Основы философ- ской герменевтики: Пер. с нем. М., 1988. 699 с.

7. Знаков В.В. Макиавеллизм, манипулятивное поведение и взаимопонимание в межличност- ном общении. /Вопросы психологии. 2002. № 6. С. 45-54.

8. Знаков В.В. От исследований понимания субъ- ектом мира к психологическому анализу пони- мающего себя бытия. Психологический жур- нал. Т.28. №6. 2007. С. 101-110.

9. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб., 1999. С. 562.

10. Руслина А.О. Возрастные, половые и профес- сиональные различия в понимании манипу- ляции: автореф. дис канд. психол. наук. М., 2008. 24 с.

11. Рюмшина Л.И. Влияние манипулятивных ус- тановок личности на взаимопонимание. /Мир психологии. 2001. № 3. С. 88-93


Review

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)