Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

ESTIMATE OF THE PSYCHOLOGICAL STATE OF FIRST YEAR STUDENTS AND THEIR ADAPTATION TO THE LEARNING PROCESS AT THE UNIVERSITY IN ACCORDANCE WITH THEIR DISTRIBUTION INTO GROUPS OF PSYCHOLOGICAL COMFORT LEVEL

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-3-63-72

Abstract

Aim. To analyze the first year students’ psychological adaptation to the learning process at a higher educational establishment using the example of National Research University “MPEI”. Methodology. The author analyzed and summarized the results of psychological tests of freshmen. During the research diagnostic projection techniques and forms of practice psychodiagnostic were used. Results. On the base of the obtained results, the progression of the psychologist’s work during social adaptation practice was described. The author determined the indicators of personal adaptive and communicative potential of students and compared their changes at the beginning and at the end of the first academic semester. Practical implications. Basic trainings have been developed for the formation of personal characteristics of freshmen, necessary for the successful learning and absorption of the student environment of the university and in the future professional career.

About the Author

I. S. Kozmina
National Research University «NRU«MPEI»
Russian Federation


References

1. Александров И. А. Понятие адаптации с точки зрения психологии [Электронный ресурс] // Молодой ученый. 2018. № 22 (208).

2. Анцыферова Л. И. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование и психологическая защита // Психологический журнал. 1994. Т. 15. № 1. С. 3-18.

3. Болотова А. К., , Молчанова О. Н. Психология развития и возрастная психология: учебное пособие. М., 2017. 526 c.

4. Григорьева М. В., Шамионов А. Д. Психологическое содержание профессиональных намерений педагогов-психологов на этапе обучения в вузе // Вестник Университета (Государственный университет управления). 2011. № 10. С. 32-35.

5. Маклаков А. Г. Общая психология: учебник для вузов. СПб., 2005. 583 с.

6. Райгородский Д. Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Самара, 2017. 672 с.

7. Реан А. А., Кудашев А. Р., Баранов А. А. Психология адаптации личности: учеб.-науч. изд. СПб., 2002. 352 с.

8. Садовникова Н. О., Чернуха Н. С. Психологические особенности адаптации студентов первого курса [Электронный ресурс] // Международный студенческий научный вестник. 2018. № 5. URL: http://eduherald.ru/ru/article/view?id=19100 (дата обращения: 23.05.2019).

9. Старшенбаум Г. В. Суицидология и кризисная психотерапия. М., 2018. 375 с.

10. Хилько М. Е., , Ткачева М. С. Возрастная психология: краткий курс лекций. М., 2016. 200 c.

11. Hall. Д. Michael, Communication magic (formerly the secrets of magic). Wales, 2006. 334 p.

12. Pickren W. E., Rutherford A. A., Нistory of modern psychology in context. Hoboken, New Jersey, 2010. 380 p.


Review

Views: 100


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)