Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

QUESTIONNAIRE “AGE-STATUS SELF-CONSCIOUSNESS OF ADOLESCENTS”: THEORETICAL AND PSYCHOMETRIC SUBSTANTIATION

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-2-87-100

Abstract

Purpose: The purpose of the article is to present the questionnaire “Age- status self -awareness” in the aspect of its psychometric testing. Procedure and research methods: The main content of the study is the psychometric justification of the author’s questionnaire “Age-status self-awareness of adolescents”. In two samples, the authors conducted a factor analysis of the results of the answers to the questionnaire items using the principal component method, analyzed the internal consistency of the Kronbach questionnaire, as well as the retest reliability and partial construct validity Results: Based on the study, the four-factor structure of the questionnaire was revealed: “a feeling of adulthood”, “unwillingness to grow up”, “a feeling of changeable-intermediate status”, “satisfaction with age”. The presence of high internal consistency on the scales “unwillingness to grow up” and “satisfaction with age”, moderate on the scale “feeling of adulthood” and weak on the scale “sense of changeable-intermediate status” is shown. The high retest reliability of all scales and the presence of construct validity on the scales “feeling of adulthood”, “unwillingness to grow up” and “satisfaction with age” was also found. Theoretical / practical relevance: The authors proposed an instrument for assessing the psychological aspects of adolescent attitudes toward adulthood in the arsenal of research methods in the fields of developmental psychology, social psychology and personality psychology.

About the Authors

T. A. Gavrilova
Far Eastern Federal University, FEFU branch in Ussuriysk (School of Education)
Russian Federation


F. A. Shvets
Far Eastern Federal University, FEFU branch in Ussuriysk (School of Education)
Russian Federation


References

1. Абраменкова В. В. Факторы влияния на становление детской картины мира современного школьника в процессе взросления // Российские подростки и юношество в социальной реальности XXI века / под ред. О. В. Лишина. М., 2008. С. 54-110.

2. Бочавер А. А., Жилинская А. В., Хломов К. Д. Перспективы современных подростков в контексте жизненной траектории // Современная зарубежная психология. 2016. Т. 5. № 2. С. 31-38. DOI: 10.17759/jmfp.2016050204

3. Будасси С. А. Самооценка личности // Практические занятия по психологии / под ред. А. В. Петровского. М., 1972. С. 30-37.

4. Веселкова Н. В. Взросление молодёжи в условиях переходного общества // Социальная работа на Урале: исторический опыт и современность: межвузовский сборник научных трудов. Вып. 2. Екатеринбург, 2002. С. 51-64.

5. Веселкова Н. В., Ершова Н. В., Прямикова Е. В. Растянутое взросление // Отечественные записки. 2014. № 5 (62). С. 37-48.

6. Гаврилова Т. А., Швец Ф. А. Самооценка взрослости у школьников 1980-х и 2010-х гг. // Вопросы психологии. 2015. № 5. С. 13-21.

7. Новгородцева А. П. Переживание подростками «чувства взрослости» // Психологическая наука и образование. 2006. № 2. С. 39-52.

8. Поливанова К. Н. Практики развития: взросление в современном мире [Электронный ресурс] // Новое детство: материалы научно-экспертного семинара. URL: https://psyjournals.ru/newchildhood/issue/56292.shtml (дата обращения: 05.03.2020).

9. Поливанова К. Н., Бочавер А. А., Нисская А. К. Взросление пятиклассников: 1960-е vs 2010-е // Вопросы образования. 2017. № 2. С. 185-205.

10. Прихожан А. М. Диагностика личностного развития детей подросткового возраста. М., 2007. 56 с.

11. Прихожан А. М., Толстых Н. Н. Подросток в учебнике и в жизни: кризис тринадцати лет // На пороге взросления: сборник научных статей / ред. Л. Ф. Обухова, И. А. Корепанова. М., 2011. С. 14-22.

12. Сапогова Е. Е. Экзистенциальная психология взрослости. М., 2013. 767 с.

13. Терещенко В. В., Чуб И. М. Индивидуально-психологические характеристики взросления в подростковом периоде онтогенеза // Известие Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2019. Т. 8. Вып. 3 (31). С. 230-239. DOI: https://doi.org/10.18500/2304-9790-2019-8-3-230-239

14. Arnett J. J. Adolescence and emerging adulthood: A cultural approach. 4th ed. Boston, 2010. 458 p.

15. Benson J. E., Bougakova A. Kin Networks and Mobility in the Transition to Adulthood // Advances in Child Development and Behavior. 2018. Vol. 54. P. 259-282.

16. Benson J. E., Elder G. H., jr. Young adult identities and their pathways: A developmental and life course model. Developmental Psychology. 2011. Vol. 47 (6). P. 1646-1657.

17. Benson J. E., Furstenberg F. Entry into adulthood: are adult role transitions meaningful markers of adult identity? // Advances in life course research. 2006. Vol. 11. P. 199-224.

18. Nelson L. J., Barry C. M. Distinguishing Features of Emerging Adulthood: The Role of Self-Classification as an Adult // Journal of Adolescent Research. 2005. Vol. 20 (2). P. 242-262.

19. Twenge J. M., Park H. The Decline in Adult Activities Among U. S. Adolescents, 1976-2016 // Child Development. 2017. Vol. 90 (2). P. 638-654.

20. Zazzo B. Analysedifferentielle des valeurs du moi chez l’enfant et chez l’adolescent // XIII международный психологический конгресс. М., 1966. C. 182-196.


Review

Views: 395


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)