ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕОСОБЕННОСТИРАЗВИТИЯСАМООЦЕНКИИУРОВНЯПРИТЯЗАНИЙСТАРШИХШКОЛЬНИКОВУСЛОВИЯХПРОФИЛЬНОЙ
Аннотация
The main approaches to the problem of self-appraisal and claim level in home and foreign psychology, and also psychological features of self- appraisal and claim level of senior pupils in conditions of profile differentiation of education are considered. While researching some senior pupils displayed hyperbolizing, protective character of self- appraisal due to fixation on the outer side, prestigious ness of studying in profile class.
Список литературы
1. Бороздина Л.В. Исследование уровня притязаний / Л.В. Бороздина; Учебное пособие. - М.: Учебно-методический коллектор «Психология», 2000. - 184с.
2. Бороздина Л.В. Что такое самооценка? / Л.В. Бороздина // Психологический журн. - 1992. - Т.13, №4.
3. Захарова А.В. Психология формирования самооценки / А.В. Захарова. - Минск, 1993г. - 97с.
4. Московская психологическая школа: История и современность: В 3т./ под ред. В.В. Рубцова. Т.2.- М.: ПИ РАО, МГППУ, 2004.-368с.
5. Психология: Учебник для средних педагогических учебных заведений / И. В. Дубровина, Е. Е. Данилова, А. М. Прихожан.- 3-е изд., стер.- М.: Академия, 2004.- 460 с
6. Формирование личности старшеклассника / Под. ред. И.В. Дубровиной: НИИ общ. и пед. психологии АПН СССР. - М.: Педагогика, 1989. - 169с.
7. Rosenberg, M. Society and adolescent self-image. - Princeton, 1965.