Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

INDIVIDUAL PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF ADOLESCENTS WITH DIFFERENT PREFERENCES IN COMPUTER GAMES

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-4-145-157

Abstract

Aim. To identify individual psychological characteristics of adolescents with different preferences in computer games. The article states that division of games into such genres as: shooters, races, quests, strategies, role-playing and online games develops a various range of skills, properties and psychological qualities of teenagers. The study is devoted to the study of individual psychological characteristics of adolescents with different preferences in computer games. The authors consider the specifics of computer gaming activity, the choice of genres of computer games by teenagers, and also describe the positive and negative impact of computer games on their behavior. Methodology. The article considers the relationships of indicators of adolescents’ individual psychological characteristics, obtained and analyzed with the use of the method of questioning the nature of game activity, as well as the following methods: the questionnaire “Teenagers about parents” (adapted by Vassermanova L. I., Gorkova I. A., Rominitsina E. E.); Diagnostics of interpersonal relations (Leary T.); the methodology of self-esteem research (Budassi S. A.). Results. The analysis of the relationships between the indicators of individual psychological characteristics of adolescents with different preferences in computer games showed that the greatest contribution to the formation of the tendency to excessive video game activity is made by such factors as the expressed hostility of parents to adolescents and insufficient positive interest. In the context of relationships with peers, such factors include: dominance, suspicion and selfishness. Teenagers, who play up to 3 hours a day on smartphones, are involved into mobile games, which are played in between, when traveling in transport. Teenagers who prefer such games usually do not make video game activities their main or important hobby, but devote time to playing in between the main types of activities. Research implications. The results of the analysis and systematization of theoretical material and conducting an empirical study of the individual psychological characteristics of adolescents with different preferences in computer games can be used for timely diagnostics of the personal development of the younger generation in order to harmonize the behavior. The development of programs for the personal growth of adolescents and psychological recommendations for parents of adolescents of the “risk group” on the formation of computer addiction will make it possible to avoid deviant behavior.

About the Authors

M. M. Mishina
Moscow Region State University
Russian Federation


K. A. Vorobyeva
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Войскунский А. Е., Петренко В. Ф., Смыслова О. В. Мотивация хакеров: психосемантическое исследование // Психологический журнал. 2003. Т. 24. № 1. С. 104-118.

2. Волков А. Н. Стратегии преодоления Интернет-зависимости в подростковой среде // Феноменология и профилактика девиантного поведения: материалы Всерос. науч.-практ. конф., Краснодар, 8 декабря 2016 г. / под ред. А. А. Тагановой, С. А. Павловой, И. С. Нестеренко, Н. А. Деевой, А. С. Бондаренко, А. С. Осиповой. Краснодар, Краснодарский университет МВД России, 2008. С. 144-150.

3. Воробьева К. А. Воздействие демонстрации в СМИ сцен насилия на развитие личности подростков // Воспитание школьников: теоретический и научно-методический журнал. 2019. № 5. С. 37-43.

4. Выготский Л. С. Игра и её роль в психическом развитии ребёнка / Хрестоматия по детской психологии от младенца до подростка. - М.: Московский психолого-социальный институт, 2005. 656 с.

5. Грушина А.А., Данилова М. В. Влияние СМИ на личность подростка // Молодой учёный. 2018. № 3 (189). С. 162-164.

6. Ениколопов С. Н. Массовая коммуникация и проблема насилия [Электронный ресурс] // Экология и жизнь. URL: http://www.ecolife.ru/zhurnal/articles/25570/ (дата обращения: 11.07.2021).

7. Ершова И. А., Чудинов Т. А., Пермякова М. Е. Личностные особенности подростков с разными стадиями компьютерной зависимости // Известия Уральского федерального университета. Серия 1: проблемы образования, науки и культуры. 2016. № 2. С. 91-98.

8. Кочетков Н. В., Воложаева Е. Н. Взаимосвязь увлечённости онлайн-играми и мотивации к обучению разностатусных школьников // Психологическая наука и образование. 2021. Т. 26. № 4. С. 34-42.

9. Макалатия А. Г., Матвеева Л. В. Субъективные факторы притягательности компьютерных игр для детей и подростков // Национальный психологический журнал. 2017. № 1 (25). С. 15-24.

10. Мишина М. М., Григорьева С. И., Губанов А. В. Интернет-зависимость и переживание одиночества современным молодым человеком // Гуманитарное пространство. 2018. Т. 7. № 3. С. 504-514.

11. Пахомова В. Г. Детско-родительские отношения как фактор развития игровой активности младшего школьника в поле игровой виртуальной реальности // Российский психологический журнал. 2016. №1. C. 105-112.

12. Собкин B. C., Евстингеева Ю. М. Особенности интереса учащихся к компьютерным играм: жанровые предпочтения // Социальные и психологические последствия применения информационных технологий: материалы международной интернет-конференции. Москва, 20 марта 2001 г. / под ред. А. Е. Войскунского. М.: Моск. общ. науч. фонд, 2001. С. 26-35.

13. Фальков А. И. Ребёнок и компьютер // Новые исследования в психологии и возрастной физиологии. 2000. № 4. С. 14.

14. Фомичева Ю. В., Шмелев А. Г., Бурмистров И. В. Психологические корреляты увлечённости компьютерными играми // Вестник МГУ. Серия 14: Психология. 1991. № 3. С. 27-39.

15. Grusser S. M., Thalermann R., Griffiths M. D. Excessive computer game playing: evidence for addiction and aggression? // CyberPsychology & Behavior. 2007. Vol. 10. № 2. P. 290-292.

16. Schutter B. D. Never too old to play: The appeal of digital games to an older audience // Games and Culture. 2011. T. 6. № 2. P. 155-170.


Review

Views: 295


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)