Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

EMOTIONAL BURNOUT AS A DETERMINANT OF EXTREME SPECIALISTS’ INDIVIDUAL VALUE PRIORITIES TRANSFORMATION

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-3-142-154

Abstract

Aim. To study the influence of the severity of symptoms of emotional burnout on the extreme specialists’ individual value priorities. Methodology. The research was carried out in Arkhangelsk region. 700 extreme profile specialists who carry out service and professional activities in various fields: fire, military and medical services participated in the research. All the respondents are men aged 35 to 49. The study used two valid and reliable methods: the methodology “The level of emotional burnout” by V.V. Boyko and Sh. Schwartz’s Value Questionnaire. Mathematical and statistical processing of empirical data obtained using the indicated methods assumed the percentage distribution of respondents according to the level of severity of their symptoms of emotional burnout and according to the degree of priority for them of certain life values, as well as the calculation of Pearson’s correlation coefficients and the nonparametric N Kruskull-Wallace criterion, which allows to reveal the reliability of the differences in the medians of several samples. The one-factor variance analysis was also done. Results. As a result of the study, it was revealed that, firstly, most extreme specialists are characterized by a fairly high degree of severity of symptoms of emotional burnout; secondly, such symptoms have a direct impact on the transformation of their individual value priorities, which is manifested in the compensatory needs of the individual, associated, first of all, with the stimulation of their professional activity and life in general. Research implications. The article contains research materials reflecting the psychological characteristics of the professional activity of the subjects of extreme activity, which expands the theoretical knowledge in the field of labor psychology. The presented results of empirical research deepen scientifically substantiated information about the features and psychological patterns of the emergence and development of extreme profile specialists’ emotional burnout and the associated transformation of the value-motivational structures of their personality.

About the Author

S. V. Kotovskaya
Moscow State University for the Humanities and Economics
Russian Federation


References

1. Бойко В. В. Энергия эмоций. 2-е изд. СПб.: Питер, 2004. 473 с.

2. Водопьянова Н. Е., Старченкова Е. С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. 2-е изд. СПб.: Юрайт, 2008. 201 с.

3. Ермакова Е. В. Изучение синдрома эмоционального выгорания как нарушения ценностно-смысловой сферы личности (теоретический аспект) // Культурно-историческая психология. 2010. Т. 6. № 1. С. 27-39.

4. Колузаева Т. В. Эмоциональное выгорание: причины, последствия, способы профилактики // Вестник Хакасского государственного университета им. Н. Ф. Катанова. 2020. № 1 (31). С. 122-130.

5. Ларенцова Л. И., Терехина Н. В. Феномен эмоционального выгорания: механизмы формирования, симптомы и способы преодоления с точки зрения различных психологических подходов // Прикладная юридическая психология. 2009. № 2. С. 37-48.

6. Лукьяненко М. А., Матвеева С. С. Взаимосвязь синдрома психического выгорания и ценностных ориентаций педагогов среднего профессионального образования // Инновационная наука. 2016. № 11-3. С. 143-146.

7. Лэнгле А. Эмоциональное выгорание с позиций экзистенциального анализа // Вопросы психологии. 2008. № 2. С. 3-16.

8. Маслач К. Профессиональное выгорание: как люди справляются: практикум по социальной психологии. СПб.: Питер, 2001. 528 с.

9. Мурзакова С. Г. Эмоциональное выгорание как мотивационный фактор смены профессиональной деятельности // Молодой учёный. 2019. № 46 (284). С. 391-393.

10. Никифоров Г. С. Психология здоровья. СПб.: Речь, 2002. 256 с.

11. Орел В. Е. Феномен «выгорания» в зарубежной психологии: эмпирические исследования // Психологический журнал. 2001. Т. 22. № 1. С. 90-101.

12. Полякова О. Б. Категория и структура профессиональных деформаций // Национальный психологический журнал. 2014. № 1 (13). С. 55-62.

13. Полянский А. И., Быковская Л. И. Синдром выгорания как феномен в современной науке // Горизонты гуманитарного знания. 2018. № 1. С. 8-16.

14. Сурженко Л. В. Синдром психического выгорания преподавателей высшей школы: ценностно-смысловой аспект: монография. Краснодар: КубГАУ, 2014. 159 с.

15. Трунов Д. Г. Ещё раз о синдроме сгорания // Журнал практической психологии и психоанализа. 2001. № 4. С. 22-34.

16. Уточнённая теория базовых индивидуальных ценностей: применение в России / Ш. Шварц, Т. П. Бутенко, Д. С. Седова, А. С. Липатова // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2012. Т. 9. № 2. С. 43-70.

17. Ярошенко Е. И. Социально-психологическая модель эмоционального выгорания личности // Учёные записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. Психологические науки. 2019. № 1 (49). URL: https://orgpsyjournal.hse.ru (дата обращения: 20.04.21).

18. Orlowski M. D., Gulledge M. D. Critical Care Stress and Burnout // Critical Care Clinics. 1986. Vol. 2 (1). P. 173-181. DOI: https://doi.org/10.1016/S0749-0704(18)30634-1.

19. Siegel M. D., Nagengast M. D. Mitigating Burnout // Surgical Clinics of North America. 2019. Vol. 99 (5). P. 1029-1035. DOI: https://doi.org/10.1016/j.suc.2019.06.015.


Review

Views: 310


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)