Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE RELATIONSHIP OF STRESS FACTORS AND STUDENTS’ CAREER ORIENTATIONS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-3-116-128

Abstract

Aim. To study the relationship between stress factors and career orientations in students of speech pathologists from different courses. Methodology. The author analyzes the dynamics of personal and professional competence formation in students-future speech pathologists, one of the factors affecting the personality formation in the profession is stress caused by the socio-economic and personal situation of an individual. The article presents the result of identifying trigger points that affect the level of stress in the process of mastering future profession. The conducted one-factor analysis of variance determines the correlation matches of the methods performed on the respondents (n=88) the method of “Career Anchors” by E. Shane (translation and adaptation by V. E. Vinokurova, V. A. Chiker), “The scale of assessment of the level of reactive and personal anxiety” by Ch. D. Spielberger (adaptation by Yu. L. Khanin), “8-factor personality questionnaire” by Ch. D. Spielberger (adaptation by O. M. Radyuk) Results. The results of the general correlation analysis showed two stable blocks of interrelated indicators. The first block contains two key elements related to each other, they are “interest” and “stability of the place of residence”. The second block includes personal characteristics and job stability. The features of these relationships among students at different courses of study are considered. Research implications. The revealed interrelations confirm the prospects of the approach consisting in influencing the reference points to strengthen the dynamics of the formation of personal and professional competence of students- future speech pathologists through the system of educational, pedagogical and pre-graduate practice, which allows to reduce the level of stress and increase the level of service.

About the Author

N. V. Deinega
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Байнакатова З. М. Психологическая готовность студентов к прохождению педагогической практики // Вестник Өрлеу-kst. 2017. № 1 (15). С. 44-47.

2. Дейнега Н. В. Модель становления личностно-профессиональной компетентности студентов-будущих дефектологов // European social science journal. 2018. № 7-2. С. 403-410.

3. Катунин А. П. Стрессоустойчивость как психологический феномен // Молодой учёный. 2012. № 9 (44). С. 243-246.

4. Лапп Е. А., Ярикова С. Г. Готовность педагогов общей и коррекционной практики к работе в условиях образовательной инклюзии // Перспективы науки и образования. 2019. № 4 (40). С. 335-350.

5. Камышанов А. А., Климова Е. М. Развитие карьерных ориентаций курсантов как показатель становления профессионала // Научные и образовательные проблемы гражданской защиты. 2016. № 4 (31). C. 101-106.

6. Климова Е. М., Миляева Н. С. Роль направленности личности в построении карьеры // Материалы научно-методической конференции преподавателей, аспирантов и студентов МГОУ, Москва, 21-23 апреля 2015 г. М.: Диона, 2015. С. 45-48.

7. Кишиков Р. В. Когнитивные стратегии профессионального выбора поколения Z // Когнитивная психология в контексте проблем современного образования: коллективная монография / под ред. Р. В. Кишикова, Е. М. Климовой. М.: Московский педагогический государственный университет, 2017. С. 52-65.

8. Мартюшев С. В. Смысложизненные ориентации и мотивация достижения успехов в учёбе у студентов очной формы обучения // Международный студенческий вестник. 2020. № 1. С. 20-23.

9. Чикер В. А. Психологические аспекты индивидуальной карьеры // Вестник Санкт-Петербургского университета. Психология. 2011. № 3. С. 80-90.

10. Clinciu A. I. Adaptation and stress for the first year University students // Procedia - social and behavioral sciences. 2013. № 78. P. 718-722.

11. Students’ interpersonal relationships, personal best (PB) goals, and academic engagement / R. G. Collie, A. J. Martina, B. Papworth, P. Ginns // Learning and individual differences. 2016. № 45. P. 65-76.

12. Potirniche N., Enache R. G. Social perception of aggression by high school students // Procedia - social and behavioral sciences. 2014. № 127. P. 464-468.


Review

Views: 146


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)