Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

DISABLED PEOPLE’S REPRESENTATIONS ABOUT SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL BARRIERS WHICH LOWER THEIR QUALITY OF LIFE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2016-4-71-79

Abstract

Social and psychological barriers, which from the disabled people’s point of view prevent their well-being and negatively influencing the quality of their lives, are considered in the article. Among those factors are: “rent attitude”; disabled people’s lack of knowledge concerning their own rights, their unawareness about available means of rehabilitation and orthopedic appliances. Surrounding people’s negative or avoiding attitude towards disabled people is also mentioned among the negative factors, as well as low level of development of their communicative sphere. The most socially isolated categories of people with disabilities are defined. The lack of the disabled people’s communicative sphere development is stated to be the most significant barrier. Virtual computer technologies are offered as an effective means of social and psychological help for disabled people.

About the Author

Zhanna A. Maksimenko
North Caucasus Federal University
Russian Federation


References

1. Айсина Р.М., Максименко Ж.А. Перспективы применения виртуальных компьютерных технологий в психолого-педагогическом сопровождении детей с ми аутистического спектра на ступени полного общего образования // Психология образования: Модернизация психолого-педагогического образования: материалы XI Всероссийской научно-практической конференции. М., 19-20 мая. 2015, 180 с.

2. Кабакович Г.А., Полежаева К.В. Влияние социальных и правовых барьеров на роль и место инвалидов в обществе // Вестник Башкирского университета. 2015. Т. 20. № 2. С. 635-644.

3. Корнилова Т.В., Веденеева Н.В. Самоэффективность и ретроспективные самооценки, проявляемые при личностном выборе для себя и предполагаемые при выборе за другого человека // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 2. С. 6-17.

4. Максименко Ж.А., Айсина Р.М. Возможности применения технологий виртуальной реальности для социальной интеграции граждан с инвалидностью: междисциплинарный подход // Образование личности: стандарты и ценности: сборник научнометодических материалов. М., 2015. С. 206-210.

5. Молоденова С.В. Особенности динамики образа Я учащихся в социальном взаимодействии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. № 2. С. 53-61.

6. Сопровождение позитивной социализации детей с расстройствами аутистического спектра: практическое руководство для педагогов. Нестерова А.А. и др. М., 2016. 192 с.

7. Розенова М.И. Проективные механизмы зависти // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 1. С. 3040.

8. Халак М.Е. Психологическое сопровождение восстановительного лечения лиц с ограниченными возможностями и низким психологическим реабилитационным потенциалом: дисс.. канд. психол. наук. Н. Новгород, 2012. 346 с.

9. Шенцева Н.Н., Давыдова А.Ю. Описательная модель социально-психологической реабилитации группы «молодых людей-инвалидов» // Научный диалог: Психология. Педагогика. 2013. № 4 (16). С. 85-95.

10. Antonio Borgesa J., Toméb D. Teaching music to blind children: new strategies for teaching through interactive use of Musibraille software: рroc. 5th International Conference on Software Development and Technologies for Enhancing, Procedia Computer Science 2014. № 27. Р. 19-27.

11. Feasibility and Efficacy of Job Interview Simulation Training for Long-Term Unemployed Individuals. Aysina, R.M. and oth. // PsychNology Journal. 2016. Т. 14. № 1. С. 41-60.

12. Social integration of disabled people in Russia using virtual computer technologies. Efremova G.I. and oth. // Modern Applied Science. 2015. Т. 9. № 12. С. 77-87.

13. Kalyvioti K., Tassos A. Mikropoulos Virtual Environments and Dyslexia: A literature review: proc.5th International Conference on Software Development and Technologies for Enhancing, Procedia Computer Science. 2014. № 27. Р. 138-147.

14. Salloum M. The wellbeing of people with disabilities // Journal of Psychological and Educational Research. 2011. 19 (2). Р. 20-34.

15. Designing a device to navigate in virtual environments for use by people with intellectual disabilities:proc. 6th Intl Conf. Disability, Standen, P. J. and oth. / Virtual Reality & Assoc. Tech., Esbjerg, Denmark, 2006. Р. 125-131.


Review

Views: 84


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)